Szosowe rowery o optymalizowanej aerodynamice towarzyszą nam od kilkunastu lat. Pierwszym przedstawicielem tego trendu był Scott Foil, który zmienił reguły gry i wyznaczył kierunek rozwoju całej branży. W najnowszej odsłonie Scott Foil 2023 jest odpowiedzą na zaktualizowane się przepisy UCI, potrzeby rynku i oczekiwania zawodowych kolarzy.
Całkowicie nowy - Scott Foil RC 2023
Całkowicie nowy projekt, który według wielu stylistyką i projektem profili rur, zbliża się do rowerów czasowych. Rower Foil otwiera nowy rozdział w designie rowerów szosowych, Futurystyczne kształty, pełna integracja przewodów, zintegrowany kokpit, to cechy, których wymagamy od nowoczesnej szosy, do tego optymalizacja pod kątem zastosowania hamulców tarczowych, sztywność boczna ramy przekładająca się bezpośrednio na efektywność napędzania i wysoki poziom komfortu umożliwiający wielogodzinne eskapady po drogach nie najlepszej jakości.
Aerodynamiczny rower szosowy Scott Foil RC Ultimate 2023
Aerodynamika przeniesiona na wyższy poziom. W rowerze aerodynamicznym każdy szczegół ma znaczenie. Począwszy od główki ramy , która jest najważniejszym elementem kształtującym przepływ powietrza w trakcie jazdy. W nowym Scott Foil główka ramy jest „nadwymiarowa” z dwóch powodów. Pierwszy to „wytworzenie” strefy mniejszego ciśnienia dla reszty roweru. Druga to integracja przewodów i pancerzy wewnątrz ramy. Dolna rura zyskała potężny przekrój, który „rozgarnia” strumień powietrza przed węzłem rury podsiodłowej. Sama rura podsiodłowa jest bardzo wąska patrząc od przodu. To konsekwencja badań konstrukcji w tunelu aerodynamicznym z jadącym kolarzem na rowerze. Dodatkowo zmniejszenie grubości rury podsiodłowej wpływa na komfort kolarza, którego tak oczekujemy od roweru długodystansowego. Idąc dalej, tylne koło zostało „wpasowane” w rurę podsiodłową a górne widełki tylnego trójkąta kierują strumień powietrza na szprychy w taki sposób by zminimalizować turbulencje powstające za jadącym rowerem.
Sam proces projektowania ramy jest procesem żmudnym i czasochłonnym i choć Scott jako pierwszy w branży zaczął do tego celu stosować zaawansowane oprogramowanie i tak ostateczne zatwierdzenie ramy do produkcji poprzedzają testy mechaniczne, rama Scott Foil w najnowszej odsłonie została wybrana z 300(!!! ) wzorów ułożenia włókien węglowych !!! Dodatkowo optymalizacja połączeń i produkcji ramy, przyczyniły się do zmniejszenia masy roweru bez utraty sztywności.
Integralną częścią zestawu ramy Foil stała się sztyca podsiodłowa, która ma za zadanie zmaksymalizować komfort kolarza i przy okazji dzięki wyjątkowej opatentowanej konstrukcji ma jeden bardzo przydatny „ficzer” - miejsce na zintegrowaną ze sztycą lampkę Syncros Campbell 20 Aero iL. Lampa idealnie wpasowuje się w bryłę roweru i ma moc świecenia 20 Lumenów (przy czerwonym świetle jest to bardzo wysoka wartość ) gwarantując widoczność w każdych warunkach.
Osprzęt roweru szosowego Scott Foil RC Ultimate 2023
Prezentowany rower Scott Foil RC Ultimate to najlepsza możliwa specyfikacja. Osprzęt Sram Red eTap AXS w konfiguracji 2x12 gwarantuje perfekcyjną kulturę działania, zawsze skuteczną zmianę przełożeń i najlepsze zestopniowanie biegów, pozwalające dopasowanie obciążenia bez drastycznej zmiany kadencji. Do tego korba została wyposażona w pomiar mocy co w tej klasie roweru już nie dziwi a staje się w pewnym sensie standardowym wyposażeniem. Swoistą wisienką na torcie Scott Foil RC są koła. W tym konkretnie przypadku pojedziemy na zestawie kołowym ZIPP 454 NSW czyli najlepiej wyglądające(to nasza subiektywna opinia ale z tego co wiemy nie jesteśmy w niej osamotnieni😁 ) stożki na rynku, które chwalą się również najlepszą aerodynamiką obręczy, niską wagą, optymalizacją pod systemy tubeless, ultralekko toczącymi się łożyskami.
Scott Foil RC 2023 - nasze opinie - to może być prawdziwa Promocja
Nie owijajmy w bawełnę, nie jest to sprzęt dla każdego. W tym konkretnie przypadku Scott Foil RC Ultimate kombinacja setu ramy wykonanego ze splotu włókien HMX SL, jednych z najlepszych kół na rynku, oraz osprzętu Sram Red eTap AXS windują cenę na abstrakcyjne poziomy ~ 70000zł przyszły właściciel musi mieć głębokie kieszenie i prawdziwą pasje do kolarstwa lub konkretne cele sportowe nie uznające kompromisów sprzętowych. Ale modeli w linii Foil będzie kilka i najtańszy może kosztować ~22000zł (taką cenę przewidujemy choć patrząc na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku walut nie przywiązywalibyśmy się do niej zbytnio, raczej traktujcie ją jako prognozę niż fakt ). Taka propozycja wygląda już znacznie lepiej, a gdy popatrzymy na ceny, które w przyszłym roku proponuje największa konkurencja, to Scott Foil RC w przystępniejszych konfiguracjach wygląda jak promocja! Tańsze modele mają oferować bardzo dobry osprzęt, który gwarantuje doskonałą kulturę pracy ( Sram Force AXS lub Shimano 105 Di2 ?), będzie fabrycznie wyposażony w koła zbudowane na aluminiowych lub w nieco droższej wersji na karbonowych obręczach i zachowa wszystkie cechy aerodynamiki najbardziej wypasionego modelu. Po więcej informacji odsyłamy na oficjalną stronę polskiego dystrybutora scott.pl, gdy zeskrolujeciew dół stronę poświęconą nowemu modelowi Foil, zobaczycie zdjęcia wszystkich modeli, a gdy powiększycie je sobie, możecie bardzo wiele wyczytać co do planowanej specyfikacji.
*Ceny są naszą prognozą opracowaną na podstawie przewidywanych wzrostów cen wszystkiego/cen konkurencji na 2023/ wzrostów cen notowanych w poprzednich latach