Prezentujemy rower elektryczny SCOTT STRIKE ERIDE 940, czyli ścieżkowiec, który nie boi się tras "enduro"
WSPOMAGANIE
Najważniejszą częścią roweru jest rama ale w rowerach elektrycznych nie mniej ważnym elementem jest zastosowany napęd. W prezentowanym rowerze elektrycznym zastosowano komponenty produkowane przez firmę BOSCH. Znajdziemy tu silnik Performance CX generacji 4 - czyli moment obrotowy o wartości 75Nm, moc do 400W(chwilowa, wartość średnia 250W) oraz nowy tryb pracy eMTB -my nazywamy go adaptacyjnym. Silnik ten według naszych doświadczeń oferuje najlepsze wrażenia z jazdy, co pokrywa się z obserwacjami recenzentów prasy rowerowej. Oczywiście silnik potrzebuje odpowiedniego źródła energii, którym w tym przypadku jest bateria PowerTube o pojemności 500Wh(ciekawostka baterie do rowerów elektrycznych firmy Bosch produkowane są w Polsce), która pozwoli przejechać nam ze wspomaganiem elektrycznym od 50km(tryb TURBO) do 100km(tryb ECO)*. System Bosch w wydaniu SCOTT to również RangeBooster czyli możliwość podłączenia dodatkowej baterii o maksymalnej pojemności 500Wh i tym samym dwukrotne zwiększenie zasięgu. Całością elektroniki w systemie, zawiaduje komputer Purion, w którym sterujemy trybem wspomagania, wsparciem prowadzenia roweru(Walk Assist). Na czytelnym wyświetlaczu wyświetlane są informacje dotyczące jazdy: prędkość, dystans, czas jazdy i zasięg. Na ekranie wyświetlają się również informacje o konieczności udania się do serwisu.
RAMA
Rama stanowiąca szkielet roweru to znana konstrukcja z elektrycznych rowerów SCOTT Genius. Przystosowana do napędów wspomagających BOSCH zachowuje najlepsze cechy charakterystyki pracy zawieszenia, czułość i progresję kompresji amortyzatorów. Pozwala to na sprawne przemieszczanie się w nawet trudnym terenie, nie straszne nam będą górskie rowerowe szlaki , a jeśli mówimy o podlaskich puszczach, śmiało możemy zboczyć z utartych ścieżek. Pozycja zajmowana na rowerze predysponuje do pokonywania podjazdów na siedząco z równym rytmem pedałowania, co w przypadku włączonego wspomagania elektrycznego nie będzię problemem nawet dla mniej wprawnych rowerzystów. Ale prawdziwą siłą STRIKE'a są zjazdy, które potrafią dać wiele frajdy, rower bardzo pewnie sie prowadzi a za sprawą opuszczanej sztycy bardzo łatwo zachować właściwy balans w czasie jazdy w dół, na początku ważne jest odkrycie granic przyczepności bo te postawione są bardzo daleko i gdy poznamy pełnię możliwości roweru przyjemność z jazdy będzie nieporównywalnie większa. Oczywiście rama została stworzona zgodnie z najnowszymi obowiązującymi standardami przemysłu rowerowego, znajdziemy tu sztywne osie, standard BOOST, stożkową główkę ramy oraz wewnętrzne prowadzenie pancerzy.
ZAWIESZENIE
Odrobinę już o nim pisaliśmy przy okazji opisu ramy, ale sercem zawieszenia są amortyzatory. W tym przypadku zastosowano powietrzne konstrukcje od Marzocchi oraz X-Fusion. Oba dostosowane do filozofii SCOTT, trzy rowery w jednym, czyli zmiana skoku zawieszenia 140mm - 110mm - blokada i tym samym zmiana geometrii roweru. Wszystkim sterujemy za pomocą jednej manetki, która jest ergonomiczna i intuicyjna, gdy odkryjemy jak bardzo zmienia to charakterystykę jazdy w zależności od terenu w jakim się poruszamy, ciężko sobie wyobrazić jazdę bez niej. Dodatkowo zawieszenie posiada dwa ustawienia geometrii, które zmieniamy specjalną "fasolką" w linku zawieszenia, ustawienie "High" predysponuje do jazdy ścieżkowej, ustawienie "Low" wypłaszcza kąty ramy i przesuwa STRIKE'a w kierunku rowerów ENDURO.
OSPRZĘT
Napęd zastosowany w prezentowanym rowerze, to dobrze już znany SRAM SX w konfiguracji 1x12, oferuje bardzo szeroki zakres przełożeń, który przyda się w każdym terenie. Za zatrzymanie roweru odpowiadają hamulce Shimano MT420 których czterotłoczkowe zaciski dociskają klocki do potężnych 203mm tarcz. Zastosowanie takich komponentów sugeruje, że rower pozwoli na bardzo dużo i naprawdę został stworzony do jazdy po wymagających trasach.
KOMPONENTY
Pozostałe komponenty dopełniające rower to oczywiście SYNCROS, zastosowana kierownica Hixon i mostek pochodzą z grup przeznaczonych do rowerów All Mountain / Enduro i nie musimy się martwić o ich wytrzymałość. Sztyca regulowana sterowana manetką na kierownicy to już sprawdzona konstrukcja i w naszej ocenie bezawaryjna, ułatwia balansowanie ciałem nad tylnym kołem na bardzo stromych zjazdach. Nie zapomniano również o ergonomii i komforcie, specjalne siodło (kwestia wygody to sprawa indywidualna) dopasowane do pozycji zajmowanej na rowerze oraz ergonomiczne chwyty kierownicy z dodatkowym podparciem dłoni - odciążają nadgarstki, zmniejszają ryzyko wystąpienia drętwienia palców i dolegliwości związanych z zespołem cieśni nadgarstka. Obręcze SYNCROS 30mm szerokości to sztandarowy przykład wytrzymałego komponentu do trudnych zadań, łatwo możemy założyć na niej system bezdętkowy a potężny przekrój poprawia zachowanie opony w terenie.
Pełna specyfikacja LINK
*Zasięg może się różnić w zależności od wagi rowerzysty, ukształtowania terenu, warunków atmosferycznych